نت سرای الماس خانلق **منتظران ظهور**
اللّهـــم عَجـل لِولیــک الفــــرج
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : رضــا قـدرتــی
نظرسنجی
نظر شما نسب به نت سرای الماس خانلق چیست ؟





عنوان (انگلیسی):


نویسنده: درویش رضا منظمی
کلیدواژه‌ها : غژ ، غژك ، راوسترون ، ذوات الاوتار ، ذوات الفتح ، كمان ، كمانچه كش ، Ghazh ، Ghazhak ، Ravastrun ، Zawat al-Awtar (chordophones) ، Zawat al-Nafkh (Aerophones) ، Kaman (bow) ، Kamancheh-kesh (Kamancheh-player)
کلیدواژه‌ها (انگلیسی): غژ , غژك , راوسترون , ذوات الاوتار , ذوات الفتح , كمان , كمانچه كش , Ghazh , Ghazhak , Ravastrun , Zawat al-Awtar (chordophones) , Zawat al-Nafkh (Aerophones) , Kaman (bow) , Kamancheh-kesh (Kamancheh-player)
چکیده:

كمانچه یكی از سازهائیست كه در مشرق زمین سابقه تاریخی مفصل دارد و به خصوص در كشورهای مشرق زمین به كار می رفته است. در ایران قبل از اسلام سازی به نام غژك نظیر آن اكنون در منطقه سیستان و بلوچستان فراوان است در سیستان غژك دارای سیم های فراوان می باشد حتی عده آنها در بعضی موارد به هدف عدد می رسد كه در منطقه افغانستان هم دارای قدمت است ساز كمانچه در منطقه لرستان هم دارای سابقه تاریخی است اصولا در لرستان تمام مردمی كه به موسیقی علاقمند هستند حتما دارای كمانچه ای در خانه هستند و در آن منطقه كمانچه سازهای فراوانی وجود دارند كه نوع كمانچه آنها به صورت بلند گو بوده و دهنه آن پوست و قسمت روبروی كاسه طنین پشت باز است و صدای آن خیلی با قدرت از آن خارج می گردد و معمولا مطرب ها از بلندگو استفاده نمی كنند و حتی در فضای باز هم از آن استفاده نوازندگی می شود. فارابی در كتاب موسیقی كبیر از سازی گفتگو می كند كه شبیه غژك است و دارای دو سیم بوده كمان برای به صدا درآوردن آن نداشته نام این ساز رباب است كه شعرای متاخر فارابی از آن یاد كرده اند رباب سازی است شبیه طنبور بزرگ شكم و دسته كوتاه و صفحه رویی آن به جای استفاده از چوب كه هم اكنون بر روی رباب های فعلی هست از پوست استفاده می كرده اند بیشتر از پوست آهو استفاده می كرده اند (برهان قاطع) كمانچه در لرستان دارای سه سیم بوده كه سیم سوم به صورت مضائف به هم می پیچیدند و در قدیم از سیم های برق استفاده می شد. مسعود سعد سلمان در اشعارش از كمانچه یاد می كند و فرخی هم در مورد غژ یا غژك و نزهت اشعاری دارد.
هر روزی یكی دولت و هر روز یكی غژ ر روز یكی نزهت و هر روز یكی تار
نزهت سازی است شبیه قانون به شكل مربع مستطیل كه اختراع آن را به صفی الدین از موی نسبت به می دهند رباب هم در قیم سازی شبیه به كمانچه بوده و در كشور های بلوك شرق به طور فراوان با نامه های گوناگون كه تصویر آنها در مقاله موجود است یافت می شود به خصوص در چین و ژاپن و هندوستان مالزی و یوگسلاوی آنگولا و اندونزی برمه كنیا نپال اوگاندا و حتی در عرب و ترك در بیشتر اركسترهای آنها موجود است و از انها استفاده می شود

چکیده (انگلیسی):

The Kamancheh is an Oriental musical instrument with a long history. In pre-Islamic Persia there was a musical instrument from the same family called ghazhak/ghezhak or ghazh/ghezh , also a similar instrument is currently quite common in Sistan and Baluchestan. Ghazhak in Sistan has many, in some cases even up to 17 strings. It also enjoys a long history in Afghanistan. Likewise, Kamancheh in Lorestan has a long history. In fact, most people interested in music in Lorestanare used to have Kamancheh in home. The common Kamancheh in this region has a sound box in the shape of a loudspeaker. Its front face is covered by skin, while its back side is open, resulting in a very loud and strong sound quality. Usually the Motrebs or minstrel musicians don’t use any amplifying devices. It is also played in outdoor quarters. Farabi in his Ketab al-Music al-Kabir refers to an instrument like ghazhak with two strings which is not played by bow. This instrument is called robab , which is also referred to by poets after Farabi. Robab is an instrument almost similar to tanbur , but it is short-necked with a big belly. Its soundboard used to be covered by skin, mostly the skin of deer, while in contemporary robabs it is made of wood.
Kamancheh in Lorestan has had three strings, the third of which was doubly twisted. Its strings were also in some cases made of electrical cables. Mas’ud Sad Salman in his poems mentions the kamancheh and Farroki refers to ghazh/ghazhak as well as nozhat. Nozhat is an instrument similar to qanun with a rectangular box, the invention of which is
attributed to Safi al-Din Omavi. The old robab resembled the kamancheh. This instrument is
highly prevalent in Oriental cultures under various names, photos of which are included in this article. It is especially in use in China, Japan, India, Malaysia, Yugoslavia, Angola, Indonesia, Burma, Kenya, Nepal and Uganda as well as in many Arabic and Turkish ensembles.

فایل مقاله : [دریافت (392.9 kB)] ‏480 دریافت تاكنون




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضــا قـدرتــی
شنبه 21 اردیبهشت 1392
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
کلیه حقوق این وبلاگ برای نت سرای الماس خانلق **منتظران ظهور** محفوظ است