تبلیغات
نت سرای الماس خانلق **منتظران ظهور** - ویژگی های تدریس موفق
نت سرای الماس خانلق **منتظران ظهور**
اللّهـــم عَجـل لِولیــک الفــــرج
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من


ویژگی های تدریس موفق

معلم دارای نفوذ معنوی است و با رفتارهایش ، الگوها و سرمشق هایی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شخصیت معلم اثری عمیق و پایدار در افکار و قلوب دانش آموزان به جا می گذارد . تمام حرکات و اشارات و حتی واژه هایی که معلم خلال انجام وظیفه ی مقدس تعلیم و تربیت از آن ها استفاده می کند ، به شدت در روحیه ی دانش آموز اثر می گذارد . فرصت ها و اوقاتی که دانش آموزان در مدرسه سپری می کنند ، بهترین و ارزنده ترین لحظات عمر آن هاست و عمده ترین اوقات آنان در ارتباط با معلم می گذرد . به همین سبب ، تاثیر معلم بر آن ها بیش از سایر عوامل است .

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com


استاد شهید مرتضی مطهری در ارتباط با رموز آموزش می فرماید : « معلم هم درس بدهد و هم درس بگیرد . در مسائل اجتماعی ، اخلاقی و سیاسی ، روشنگر و آگاهی بخش باشد . دور اندیش ، آینده نگر و حسابگر باشد . در برابر فضل و کمال همکاران و دانش آموزان متواضع و فروتن باشد . بد زبان و اهل غیبت نباشد . تقوای علمی ، عملی و اخلاقی را رعایت کند . آزاده خواه و عدالت خواه باشد . در کارش هدف مکتبی داشته باشد . مطالب را به طور جامع به دانش آموزان تفهیم کند . روحیه ی انتقاد گویی و انتقاد پذیری ایجاد کند . از تطویل ، اجمال گویی بیجا و بیان جملات نامفهوم بپرهیزد و عبارات را متین ، ساده و دلنشین بیان کند . »

آموزش موفق ، مستلزم رعایت رموزی است :

1- طراحی برنامه :

اولین قدم در تعلیم و تربیت طراحی برنامه است که شامل تدوین هدف های کلی و رفتاری و عملکردی در طول سال ، ‌ماه و روزهای تحصیلی است . این برنامه ، طرح درس نام دارد . در صورتی که معلم برنامه ریزی اصولی و منطقی در کلاس داری و آموزش نداشته باشد ، حتی کوشش فراوان او هم بی ثمر خواهد بود و به نتیجه ی دلخواه نمی رسد .

2- شناخت موقعیت اجتماعی دانش آموزان :

شناسایی دانش آموزان در ابتدای کار آموزش ضروری است . بهتر است معلم مشخصات پدر و مادر ، شغل آن ها و میزان تحصیلات و تعداد اعضای خانواده را محرمانه از مسئولان مدرسه بگیرد . بسیاری از مشکلات اخلاقی و درسی ، با شناسایی دقیق از وضعیت دانش آموزان رفع می شود .

3- حفظ شخصیت معلم :

مهمترین مطلبی که معلم باید در کلاس داری رعایت کند ، حفظ شخصیت و ابهت پیامبرگونه ی معلمی است که اگر از شخصیت لازم برخوردار باشد ، هیچ گاه در اداره کلاس به زحمت نمی افتد و هشیاری و دقت و چیرگی در تدریس ، مهارت و بلاغت کلام ، احترام به دانش آموزان و خودداری از مسخره کردن آن ها ، باعث حفظ شخصیت معلم می شود . معلم باید سعی کند عبوس نباشد ، بلند نخندد ، تبعیض قائل نشود ، به وعده ی خود عمل کند و همیشه متبسم باشد تا در اعماق وجود دانش آموزان نفوذ کند .

4- تفهیم روش تدریس به دانش آموزان :

در آغاز سال ،‌خواسته ها ، قوانین و مقــــــررات انضباطی ، روش برخورد با دانش آموزان ، روش بررسی تکالیف ، روش آموزش ، روش پرسش و امتحان خود را به دانش آموزان خوب تفهیم کند و به گفته های خود پایبند باشد و همواره روش ثابتی داشته باشد تا دانش آموزان سردرگم نشوند .

5- تهیه ی لوازم مورد نیاز آموزش :

بهتر است هنگام حضور در کلاس ، لوازم مورد نیاز آموزش مثل کیف ، کتاب و دفتر مخصوص دبیر را همراه داشته باشد و از کتاب های دانش آموزان استفاده نکند ، چون علاوه بر این که یک دانش آموز از کتاب محـــروم می شود ، بی نظمی در گوشه ای از کلاس صورت می گیرد .

6- مهم شمردن درس :

همیشه معلم باید درس خود را مهم بداند ، ضمن این که درس های دیگر را سبک نشمارد و احترام همکاران دیگر را نگه دارد .

7- اشراف به تمام روش های تدریس :

معلم بهتر است هنگام تدریس تنها از روش سخنرانی استفاده نکند و از روش های پرسش و پاسخ ، حل مسأله ، ارائه ی تمرین و کنفرانس و نظایر آن نیز بهره بگیرد . پرسیدن چندین سؤال قبل از تدریس و از مطالب ارائه نشده ، استفاده از رسانه های آموزشی و ایجاد محیط مناسب با یادگیری ، معلم را در تدریس موفق تر می کند . پرسش چند سؤال قبل و بعد از تدریس ، دانش آموزان را به خواندن مطالب قبل از شروع کلاس و توجه حین تدریس ملزم می کند .

8- استفاده از نظرات زیرکانه ی دانش آموزان :

دانش آمــــوزان بهترین روان شناسان برای تجزیه و تحلیل اخلاق و رفتار و کلاس داری و روش تدریس معلم هستند . بهتر است معلم یکی دو بار در طول سال تحصیلی از آن ها بخواهد که نظرات و پیشنهادات خود را بدون ذکر نام ،‌درباره ی روش تدریس ، در برگه ای بنویسند . با این روش ، در می یابید چه مشکلاتی در راه تفاهم او و شاگردان وجود دارد .

9- داشتن غنای علمی :

در صورتی معلم می تواند موفق باشد که مایه ی علمی فراوان و تخصص کافی در تدریس داشته باشد . پس باید پیوسته با همکاران هم رشته در مدرسه و منطقه تبادل نظر کند و از طریق کتاب ها و مجــلات رشد تخصصی و سایر رسانه ها از جدید ترین دانش ها آگاه شود .

10- پرسش های تدریجی متراکم :

معلم باید سعی کند در هر جلسه ، حتی اگر شده یک سؤال ، از تمام دانش آموزان بپرسد . مثلاً پنج سؤال چهار نمره ای در نظر بگیرد و طی پنج جلسه ، از همه ی دانش آموزان بپرسد . در اجرای این روش معلم می تواند از دانش آموزان بخواهد که از همدیگر سؤال کنند یا گروه های درسی را تشویق به پرسش و پاسخ کند و در عین حال پرسش ها را کنترل کند . پرسش ها باید از تمام مطالب آموزش داده شده باشد . در صورت اجرای درست طرح پرسش های تدریجی متراکم ، به طور حتم ، از تعداد دانش آموزان بی انضباط و بی توجه به درس کاسته خواهد شد .

11- رعایت تعادل در حین سخن گفتن :

نباید دانش آموزان را بمباران صوتی کرد . تن صدای خود را در طول تدریس تغییر و برای توجه دانش آموزان ، گاهی آهسته و گاهی بلند صحبت کنید .

12- اهمیت دادن به نظم :

معلم باید به حضــــور و غیاب دانش آموزان توجه خاصـــی داشته باشد و از دانش آموزانی که جلسه ی قبل غایب بوده اند ، هم تکلیف بخواهد و هم درس بپرسد . طوری که به آن ها تفهیم شود که در صورت غیبت ، وظیفه و مسئولیت آنان دوچندان می شود . این کار باعث می شود که غیبت آنان باعث عقب ماندگی در درس نشود . در این صورت ، دانش آموزان سعی می کنند کمتر غیبت کنند و در صورت غیبت ، مطالب را از دوستان و یا گروه علمی خود بپرسند . در همین راستا ، ابتدای هر جلسه باید تکالیف مشخص شده در جلسه ی قبل کنترل شود .

13- گروه بندی کردن :

معلم پس از ارزشیابی تشخیصی از دانش آموزان ، باید آن ها را گروه بندی و نماینده ای برای آن ها تعیین کند . وظایف نماینده ی گروه ها به آن ها تفهیم شود . حس همکاری و کمک به همنوع در آن ها تقویت شود و نماینده ی گروه ها موظف می شوند جدولی تنظیم کنند و فعالیت و جلسات گروه ها را ماهانه به معلم گزارش دهند . به دانش آموزان تأکید شود ، بیشتر در محیط مدرسه و کلاس و ساعات بی کاری کار گروهی انجام دهند .

14- درس مهم است ، اما نه فقط درس :

معلم می تواند به منظور رشد استعدادهای دانش آموزان ، علاوه بر مطالب درسی ، از مطالب علمی مفید مجلات رشد ، خواندنی های جالب و پیشرفت های علمی در هنـر ، صنعت و فناوری استفاده کند . به جای روش مستقیم ، بهتر است از داستان های علمی و سرگذشت دانشمندان و بزرگان در عرصه های علم و اخلاق و افراد موفق جامعه ، بهره بگیرد . در جهت غنی سازی معنوی و دینی دانش آموزان معلم می تواند ، از احادیث و آیات قرآن و کتاب های مذهبی استفاده کند .

15- پذیرفتن این که عالم محضر خداست و خدا همه جا ناظر کارهاست :

معلم باید همیشه حق دانش آموزان را حق الناس بداند و در ادای آن وفادار بماند و بداند اگر معلم به وظیفه ی الهی خود در چارچوب شرح وظایف قانونی عمل کند ، بی شک رستگار خواهد شد و مسلما ً خدا پاداش معنوی کار مشکل و طاقت فرسای او را خواهد داد . کسی را که خدا عزیز می دارد ، خلق هم عزیز خواهد داشت .





نوع مطلب : تحقیق،مقاله،پایان نامه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضــا قـدرتــی
یکشنبه 22 اردیبهشت 1392
شنبه 18 شهریور 1396 07:12 ق.ظ
For the reason that the admin of this web page is working, no doubt very shortly it will be well-known,
due to its quality contents.
یکشنبه 25 تیر 1396 08:05 ق.ظ
You're so cool! I do not suppose I have read anything like this before.
So nice to find another person with unique thoughts on this subject.
Seriously.. thanks for starting this up. This website is something that is required on the web, someone with
a little originality!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:35 ق.ظ
I do believe all of the ideas you have offered on your post.

They are very convincing and can certainly work.

Still, the posts are very quick for novices. Could you please lengthen them a bit from
next time? Thanks for the post.
یکشنبه 23 تیر 1392 02:04 ب.ظ
با سلام مقاله شما خیلی مفید بود خیلی استفاده کردم و ازتون سپاسگزارم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
کلیه حقوق این وبلاگ برای نت سرای الماس خانلق **منتظران ظهور** محفوظ است